Worker placement (umisťování pracovníků) je forma výběru akcí, kdy si hráči vybírají umístěním žetonu (typicky figurky, tzv."meeplem") ze sady akcí dostupných všem hráčům, obvykle jednu po druhé a postupně. Každý hráč má většinou omezený počet žetonů, i když bývá možnost v průběhu hry získat další.
Obvykle je omezeno, kolikrát za kolo lze danou akci provést a dochází tak k "blokování akcí". Ne všichni hráči tak mají možnost zahrát všechny akce a správné načasování a pořadí hráčů je klíčové. Další kolo hry bývají všechny akce zase k dispozici.
Tématicky jsou často herními prvky k zabírání akcí různí "pracovníci". Odtud název worker placement. Typickým představitelem může být hra Doba kamenná, kde umisťujete členy pravěkého kmene na různá loviště a naleziště, Caverna, kde posíláte pracovat členy trpasličí rodinky či Draci v práci. Tady zase lákáte do práce dráčky.
Worker placement velmi dobře funguje i v kombinaci s dalšími mechanikami jako třeba ve hře Ztracený ostrov Arnak, kde je spojený mimo jiné s deckbuildingem nebo třeba v Divukraji. Tam pro změnu budujete lesní městečko a pracující zvířátka vám získávají suroviny.
Příjemné jsou i obměny na tradiční worker placement, například Architekti Západního království, kde je povoleno soupeřovy dělníky zajmout. A pokud by vás tato mechanika zaujala, určitě se podívejte na větší vikingskou hru Hostina pro Ódina. Přes 60 akcí na výběr od prvního kola člověku zamotá hlavu.